Telefonköltség és a magánhasználat

Cégtelefon

Cégtelefon

Cégvezetőként érdemes tudni, hogy a telefonszolgáltatásnál jelentős többletköltségek merülhetnek fel, ha nem figyelünk oda.

A törvény alaphelyzetben magáncélú használatot feltételez a telefonköltségből, és a magáncél nem alapozza meg az általános forgalmi adó levonását.

Emiatt alkalmazza az áfa törvény a telefonköltség áfatartalmának levonhatóságára a 70%-os szabályt: azaz a telefonköltség áfájának 30%-a nem levonható. Ezen túlmenően további problémaként lép fel, hogy az Szja törvény a céges telefonálásból magáncélú használatot is feltételez, amit vagy tételes elkülönítéssel kell igazolni

Amennyiben a telefont magáncélra is használhatják, akkor a hivatalos célú szolgáltatás-igénybevételt és a magáncélú használatot el kell különíteni egymástól, és a magáncélra jutó áfa egyáltalán (tehát részben, arányosítással sem) nem helyezhető levonásba.

Ha a tételes elkülönítés nem lehetséges, akkor a telefonköltség 20%-át kell magáncélú használatként vélelmezni.

A magáncélú használat (bármelyik variációt használja is a cég) természetbeni juttatásként adóköteles: az adó alapja az előzőek szerint számított összeg 1,19-szorosa. A személyi jövedelemadó 16 százalék, és ezen felül 27 százalékos egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség is keletkezik. Összességében igen kedvezőtlen 51,17% adóterhelésről van szó, és mindez a céget terheli.

 

Az áfa levonás tilalma alól egy kivétel van:  ha a cég a telefonszolgáltatás teljes ellenértékének legalább 30%-a továbbszámlázza az Áfa törvény 125. § (1) bekezdésének e) pontja szerint.

Tipp: ha tehát a dolgozók felé a telefonszámla 30%-át továbbszámlázzuk a magáncélú használat megtérítése címén, akkor az áfa teljes egészében levonhatóvá válik, és nem merül fel a természetbeni juttatás miatti többlet adóteher sem.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.